علی خامنه ای |
حکومتهای دیکتاتوری مانند حکومت علی
خامنه ای چگونه می توانند بر اذهان مردم مسلط شوند؟
بیش از چندین هزار سال از پیدایش و تکامل
انسان در روز کره زمین می گذرد و در این رهگذر، تقریبا همه نکات زندگی در نسلهای
قبلی بصورت ساده تر تجربه شده است تا به مرحله تکاملی امروز رسیده است، هیچ چیزی
در فرهنگ، اقتصاد، اخلاق، ایدئولوژی و ... نیست که امروز وجود داشته باشد ولی
گذشته و تجربه شده ای از قبل نباشد.
در این میان یکی از چیزهایی که البته بندرت
تجربه شده است، حکومتی مانند حکومت دیکتاتوری مذهبی-ارتجاعی در ایران می باشد که
تحت نام ولایت فقیه بوجود آمده است، که تقریبا از همه تجربیات حکومتهای دیکتاتوری
قبل از خودش به بهترین وجه استفاده می کند، آنهم به یک علت، اگر این کار را نکند،
خیلی سریع بدست مردم تشنه به آزادی ایران سرنگون می شد.
یکی از این زمینه ها که این رژیم و علی
خامنه ای به بهترین وجه از آن برای سرکوب و ساکت نگه داشتن مردم استفاده کرده است،
سیستم های تبلیغاتی و شیوه های تبلیغاتی حکومتهای دیکتاتوری منجمله هیتلر می باشد.
هیتلر برای اینکه اذهان مردم را همیشه
مشغول، پر و معطوف به خودش نگه دارد، متخصص ترین فرد را برای این کار گماشت و او
کسی نبود جز پاول یوزف گوبلز با آن جمله معروفش:
ذهن و قلب مردم را در اختیار بگیر، روح
آنها به دنبال تو خواهد آمد.
و این شعار گوبلز در مبارزات سیاسی قبل
از بقدرت رسیدن هیتلر بود.
گوبلز در نیمههای ژوئن سال ۱۹۳۶ در یک
سخنرانی از استثمار ملتها توسط کشورهای پیروز در جنگ اول جهانی سخن گفت، او یکی
از باهوش ترین و باسوادترین اعضای حزب نازی بود و اعتقاد داشت هدف از تبلیغات
افزایش آگاهی نیست، بلکه هدف از تبلیغات به دست آوردن موفقیت است.
![]() |
یوزف گوبلز |
برای بیشتر اشنا شدن با شیوه های او قسمتی از اصول تبلیغاتی گوبلز در زیر آورده شده است:
اصول تبلیغات گوبلز
-
فعالان رسانهای باید همگی باهوش بوده و
به همه منابعی که روشنفکران جامعه به آنها اظهار علاقه میکنند، تسلط داشته
باشند. فعالان رسانهای باید شناخت درستی از افکار عمومی و اتفاقاتی که مردم به آنها
حساسیت نشان میدهند، داشته باشند. .
-
سیاستهای کلان تبلیغاتی و رسانهای در
یک کشور باید از سوی یک منبع برنامه ریزی و اداره شود.
الف: همه راهنمایی و خط دهیها باید توسط نهاد برنامه ریزی و هدایت صورت پذیرد.
ب: باید مدیران رسانهای کشور مرتباً توجیه شده و روحیه آنها در بالاترین سطح حفظ شود.
ج: هر نهادی در کشور که فعالیتهایش به نحوی جنبه تبلیغی داشته باشد، باید تابع سیاستهای واحد تبلیغاتی کشور باشد.
الف: همه راهنمایی و خط دهیها باید توسط نهاد برنامه ریزی و هدایت صورت پذیرد.
ب: باید مدیران رسانهای کشور مرتباً توجیه شده و روحیه آنها در بالاترین سطح حفظ شود.
ج: هر نهادی در کشور که فعالیتهایش به نحوی جنبه تبلیغی داشته باشد، باید تابع سیاستهای واحد تبلیغاتی کشور باشد.
-
در برنامه ریزی تمام فعالایتهای کشوری
باید جنبههای تبلیغاتی کار در نظر گرفته شود.
-
تبلیغاتی موفق است که بتواند سیاستها و
اعمال دشمن را متاثر سازد.
الف: همه اطلاعاتی که ممکن است مورد استفاده دشمن قرار گیرد، باید در طرح ریزی نهایی تبلیغات با دقت حذف شوند.
ب: هدف عمده تبلیغات باید واداشتن دشمن به نتیجه گیری مطلوبی باشد که مورد علاقه ما است.
ج: باید با افشای برخی اطلاعات کسب شده در خصوص دشمن از سوی رسانههای خودی، به آنها بفهمانیم که اطلاعات ارائه شده از سوی ما موثق است تا آنها مجبور شوند رسانههای مارا جدیتر گرفته و به محتوای آن توجه ویژهای بکنند.
د: اگر اطلاعاتی در خصوص عملیات دشمن کسب کردهایم باید مراقبت کامل کنیم که از این اطلاع ما کوچکترین بویی نبرد، ضمن اینکه خود را برای بهره برداری کامل از نتایج عملیات آماده مینمائیم.
الف: همه اطلاعاتی که ممکن است مورد استفاده دشمن قرار گیرد، باید در طرح ریزی نهایی تبلیغات با دقت حذف شوند.
ب: هدف عمده تبلیغات باید واداشتن دشمن به نتیجه گیری مطلوبی باشد که مورد علاقه ما است.
ج: باید با افشای برخی اطلاعات کسب شده در خصوص دشمن از سوی رسانههای خودی، به آنها بفهمانیم که اطلاعات ارائه شده از سوی ما موثق است تا آنها مجبور شوند رسانههای مارا جدیتر گرفته و به محتوای آن توجه ویژهای بکنند.
د: اگر اطلاعاتی در خصوص عملیات دشمن کسب کردهایم باید مراقبت کامل کنیم که از این اطلاع ما کوچکترین بویی نبرد، ضمن اینکه خود را برای بهره برداری کامل از نتایج عملیات آماده مینمائیم.
-
همه اطلاعات غیر محرمانه و سوخته از نظر
اطلاعاتی باید دراختیار طراحان تبلیغاتی قرار گیرند تا از آنها خوراک مناسبی برای
رسانههای خودی درست کنند.
-
با شناخت دقیق مخاطبان باید قبل از شروع
تبلیغات، علائق آنها شناسایی شده و اطلاعات به نحوی ارائه شوند تا مورد توجه و
علاقه شنوندگان قرار گیرند.
-
وظیفه دستگاههای رسانهای، پخش گزارشهایی
بر مبنای صحت و سقم آنها نیست. تاثیرات نهایی هر گونه تبلیغاتی نشان دهنده و
معیار قضاوت برای پخش آن گزارش و یا خبر است. به عبارتی اگر خبر و گزارش دروغی نیز
باعث افزایش روحیه مردم شود، پخش آن ایرادی ندارد.
-
فعالیتهای تبلیغاتی دشمن باید به دقت
بررسی شود. این بررسی در سه بخش اصلی انجام میگیرد: محتوای تبلیغات، هدف و
نهایتاً میزان تاثیراتی که بر مردم ما میگذارد. بر مبنای نتایج چنین بررسیهایی
است که باید برخی از فعالیتهای تبلیغاتی دشمن، نادیده گرفته شده و برای بقیه بسته
به قدرت ومیزان تاثیر گذاری آنها، ضد تبلیغات مناسبی طراحی و اجرا گردد.
-
محتوای اخباری که از رسانههای خودی پخش
میشوند، باید از نظر اعتبار، میزان وجود اطلاعات طبقه بندی شده و نهایتاً اهدافی
که از پخش چنین محتوایی مورد نظر است باید به دقت بررسی گردند. گزارشهای ارسالی
باید ترکیب مناسبی از عناصر بالا باشند تا دشمن به آنها اعتناء کند.
-
استفاده از محتوای برنامههایی که دشمن
بر روی آنتن فرستاده، وسیله مناسبی برای طراحی و اجرای برنامههایی تبلیغاتی برای
بیاعتبار کردن دشمن است. با انتخاب گزینشی از برنامههای تبلیغاتی دشمن میتوان
از آنها در تحقق اهداف تبلیغاتی خودی استفاده کرد.
-
نکته مهم در فن تبلیغاتی سیاسی بر ضد
دشمن و شکستن روحیه آنها، استفاده مناسبی از اخبار راست و دروغ است. امتزاج مناسب
این دو باعث خواهد شد تا با مرجع قراردادن اخبار درست که وقوع آنها بر همگان مسلم
شده، مقداری اخبار دروغ را به دشمن قبولاند و برنامههای جنگی آنها را متوقف و یا
دچار بحران و سردرگمی نمود.
-
نقل قول از سیاستمدارانی که صاحب شخصیت و
پرستیژ هستند، میتواند موفقیت کارزارهای تبلیغاتی را تسهیل کند.
-
تبلیغات سیاسی باید به دقت زمان بندی شود:
الف: اخبار رسانههای خودی در خصوص موضوع معینی باید قبل از گزارشهای رقبا به نظر مخاطبان هدف برسد.
ب: فعالیتهای تبلیغاتی باید در زمان کاملاً معین و مناسبی آغاز گردد.
د: اخبار و گزارشها هر چقدر هم که مهم باشند باید فقط به تعداد دفعاتی که برای آن خبر مناسب است، تکرار گردد. تکرار نامناسب اخبار، نه تنها تاثیر گذاری آن را کم بلکه به نوعی ضد تبلیغ تبدیل میگردد.
الف: اخبار رسانههای خودی در خصوص موضوع معینی باید قبل از گزارشهای رقبا به نظر مخاطبان هدف برسد.
ب: فعالیتهای تبلیغاتی باید در زمان کاملاً معین و مناسبی آغاز گردد.
د: اخبار و گزارشها هر چقدر هم که مهم باشند باید فقط به تعداد دفعاتی که برای آن خبر مناسب است، تکرار گردد. تکرار نامناسب اخبار، نه تنها تاثیر گذاری آن را کم بلکه به نوعی ضد تبلیغ تبدیل میگردد.
-
در امر تبلیغات باید برای حوادث و شخصیتهای
خودی و دشمن از القاب و اسامی مستعار مناسبی استفاده نمود. نظیر: نامیدن خلبانان
خودی: عقابان تیز پرواز و خلبان دشمن: خفاشان شب کور. سیاستمداران و رهبران دشمن
نیز باید با القاب مناسبی که هیمنه و اهمیت آنها را در نظر سربازان خودی بشکند
یاد باید کرد.
الف: این گونه نامگذاریها باید مستمر و مسبوق به سابقه باشد. استفاده از اسامی تاریخی که یاد آور پیروزیهای بزرگ گذشته باشد، کمک مهمی در این راستا است.
ب: استفاده از پس زمینههای تاریخی و فلسفی نباید آنقدر پیچیده و بغرنج باشند که مردم عادی از درک آنها درمانده شوند.
د: تبلیغات باید در زمانهای معینی با استفاده از قالبهای مشخصی تکرار شوند. یاد آوری پیروزیهای گذشته در سالگرد آنها موقعیت مناسبی را برای ارتقاء روحیه جنگجویان فراهم میکند.
ح: تاثیرات همه فعالیتهای تبلیغاتی باید به صورتی پیوسته ارزیابی شوند. شاخصهای موفقیت در کارزارهای تبلیغاتی باید تعریف و علل ناکامیها معین و در رفع آنها کوشش باید گردد.
الف: این گونه نامگذاریها باید مستمر و مسبوق به سابقه باشد. استفاده از اسامی تاریخی که یاد آور پیروزیهای بزرگ گذشته باشد، کمک مهمی در این راستا است.
ب: استفاده از پس زمینههای تاریخی و فلسفی نباید آنقدر پیچیده و بغرنج باشند که مردم عادی از درک آنها درمانده شوند.
د: تبلیغات باید در زمانهای معینی با استفاده از قالبهای مشخصی تکرار شوند. یاد آوری پیروزیهای گذشته در سالگرد آنها موقعیت مناسبی را برای ارتقاء روحیه جنگجویان فراهم میکند.
ح: تاثیرات همه فعالیتهای تبلیغاتی باید به صورتی پیوسته ارزیابی شوند. شاخصهای موفقیت در کارزارهای تبلیغاتی باید تعریف و علل ناکامیها معین و در رفع آنها کوشش باید گردد.
-
در تبلیغات خانگی باید تمام کوششهای
دشمن برای ایجاد امیدهای کاذب در مردم نقش بر آب گردد.
پیروزی و موفقیت موضوعی است که ما باید در مورد نحوه حصول به آن تصمیم بگیریم نه اینکه آنها) دشمن (معیارهای موفقیتهای ما را تعیین کند.
پیروزی و موفقیت موضوعی است که ما باید در مورد نحوه حصول به آن تصمیم بگیریم نه اینکه آنها) دشمن (معیارهای موفقیتهای ما را تعیین کند.
-
تبلیغات داخلی باید مقدار معین و قابل
هضمی از نگرانی از شکست را در بین مردم ایجاد کند:
الف: مردم باید بدانند که در صورت شکست چه مصائبی را باید تحمل کنند
ب: رسانهها باید نگرانیهایی جنبی مبارزه را در چشم مردم کم ارزش نشان دهند. ترس از کمبود مواد غذایی و سایر خدمات اجتماعی باید با حداقل برسد.
الف: مردم باید بدانند که در صورت شکست چه مصائبی را باید تحمل کنند
ب: رسانهها باید نگرانیهایی جنبی مبارزه را در چشم مردم کم ارزش نشان دهند. ترس از کمبود مواد غذایی و سایر خدمات اجتماعی باید با حداقل برسد.
-
تبلیغات داخلی باید همه تاثیرات ناامیدی
را به حد اقل برساند.
الف: رسانهها باید بدانند که سرخوردگی و ناامیدی امری غیر قابل اجتناب در هر مبارزه طولانی است. همه برنامه ریزیها باید بر اساس وجود چنین فضا و مبارزه با عواقب آن باید صورت پذیرد.
الف: رسانهها باید بدانند که سرخوردگی و ناامیدی امری غیر قابل اجتناب در هر مبارزه طولانی است. همه برنامه ریزیها باید بر اساس وجود چنین فضا و مبارزه با عواقب آن باید صورت پذیرد.
-
خوی وحشی و تجاوز کارانه دشمن به عنوان
خصلتی غیر قابل بر گشت و اصلاح ناپذیر باید تبلیغ گردد.
-
نباید برای کارهای تبلیغی، نتایج سریعی
را انتظار داشت. جزئیات کارزارهای تبلیغاتی باید متناسب با تحولاتی که روی میدهند،
تنظیم و تعدیل شوند.
و با این دکترین
بود که گوبلز، اکثریت اذهان مردم آلمان را در دوره حکومت نازیسم را آلوده کرده
بود.
و در ایران هم بیش
از چهل سال هست که دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران دقیقا از همین دکترین برای مشغول
نگه داشتن مردم از حرکت اعتراضی استفاده کرده است تا بتواند به غارت و چپاول این
مملکت ادامه دهد.
ولی این نظام از یک
چیز غافل بوده است، در عصر ارتباطات، فقط تا یک محدوده زمانی کمی می شود با دروغ و
افترا بستن به دیگران و شیطان سازی حکومت کرد. توده های مردم ایران بدلیل پایه
هایی که در تاریخ دارند و همچنین بدلیل گسترش اینترنت و بروز رسانی سریع، دیگر
سریع فریب نمی خورند و بهمین دلیل هست که با همه تبلیغاتی که این رژیم در این چند
سال اخیر کرده است ولی روز بروز بر گسترش اعتراضات و اعتصابات افزوده شده است و
این همان چیزی هست که هیچ حکومت دیکتاتوری خواهان آن نیست و تمام دستگاه تبلیغاتی
اش را برای همین چیده است، که به سمت سرنگونی برده نشود.
0 Comments:
ارسال یک نظر